Oppgaver

 

Et spedbarn på fire måneder har sepsis og trenger intravenøs antibiotikabehandling minst sju dager. Etter to dagers behandling må den perifere venekanylen skiftes. Det er mye å gjøre på avdelingen, og legen har liten tid. Etter tre mislykkede forsøk vil legen gjerne stikke igjen «for å bli ferdig med det». Moren er fortvilet, og barnet utslitt av gråt og protester.

1. Gi en saklig begrunnelse for hvorfor barnet trenger en pause, ut fra det du vet om smerteopplevelse ved gjentatte smertefulle opplevelser og mors reaksjoner.

 

Du vet at barnet må gjennomgå andre smertefulle prosedyrer som å ta blodprøver og få flere perifere venekanyler.

2. Foreslå ting som kan minske belastningen for mor og barn ved nye forsøk. Hva vil du si mens mor er til stede, og når du er på tomannshånd med legen?

 

En tolv år gammel gutt innlegges på kirurgisk avdeling på grunn av beinbrudd. Ulykken skjedde på fotballtrening, og treneren og to kamerater følger gutten til sykehuset. Ved innleggelsen er gutten blek, svett og har et sammenbitt uttrykk i ansiktet. Han benekter at han har vondt, og sier at han ikke vil ha sprøyte. Du ser at han er på gråten, og skjønner at han egentlig både har sterke smerter og er svært engstelig.

3. Hvordan går du fram for å skape et tillitsforhold til denne gutten, og hvordan jobber du med smerteproblemet hans? Prioriter i hvilken rekkefølge du vil utføre tiltakene.

 

4. Diskuter hvordan sykepleiernes holdninger kan påvirke hvordan barns smertelindring ivaretas i barneavdelingen.

Innlogging






© Fagbokforlaget | Kanalveien 51 | 5068 Bergen | Ordretelefon: 55 38 88 38 | Ordrefaks: 55 38 88 39 | ordre@fagbokforlaget.no | Cookies | Personvern